Bescherming Historie Stad en Land

Alkmaar Erfgoedgemeente
De gemeente Alkmaar heeft een schat aan historisch en cultureel erfgoed. De prachtige binnenstad met zijn vele toonaangevende monumenten, maar ook de vele historische gebouwen in Graft-de Rijp en Schermer en niet te vergeten de Schermermolens. OPA is altijd een fel voorvechter geweest van het behoud van onze historische gemeente. Het religieus erfgoed heeft het moeilijk, wat OPA betreft kijken we zorgvuldig naar een goede herbestemming. OPA beschermt het erfgoed en wil daar zo nodig extra geld voor uittrekken. Want dat Erfgoed is niet alleen mooi en historisch en belangrijk voor onze identiteit, het is tegelijkertijd een belangrijke toeristische trekpleister en dus goed voor de economie.

Bescherming Erfgoed
Het succes van Alkmaar voor bezoekers en bewoners wordt mede bepaald door de veelzijdigheid van het aanbod van stad en land. OPA zet zich al jaren in voor behoud en bescherming van de historische binnenstad, het erfgoed in dorpen en kernen en het open polderlandschap. OPA wil dan ook geen hoogbouw in de historische binnenstad en de buurten daaromheen en in historische kernen. Voorgevels van de oude panden moeten hun oude stijl kunnen behouden en daarom stimuleert OPA dat nieuwbouw in de binnenstad en de historische kernen aansluit op de historische uitstraling. OPA zet zich voor bescherming van de dorpskernen en dorpsgezichten in Schermer, Graft - de Rijp, Oudorp en Koedijk. Molens en stolpen krijgen bij bescherming en promotie extra aandacht. Ook het open polderlandschap verdient bescherming.

Ook Immaterieel Erfgoed verdient bescherming. Alkmaar Kaasstad, Het Midwinterfeest en de 8-oktoberviering zijn onlosmakelijk verbonden met onze gemeente.