Breedtesport heeft prioriteit.
OPA vindt sport heel belangrijk. Bij sport leer je verliezen en winnen, prestaties leveren, in teamverband werken en je maakt er vrienden. En in Coronatijd is juist het buitensporten een noodzakelijke uitlaatklep geweest voor heel veel mensen.

Sporten bleek een prima (vrije)tijdsbesteding en hielp mensen bijvoorbeeld ook om het lange thuiswerken te kunnen volhouden.

OPA is ook trots op AZ en de andere Alkmaarse topsporters. Topsport kan immers een mooie promotie zijn voor de stad, zorgt voor veel plezier bij het publiek en stimuleert vooral jongeren om zelf ook aan sport te doen. Daarmee draagt topsport een steentje bij aan de breedtesport. De prioriteit ligt voor OPA bij de breedtesport. Het sportbeleid is erop gericht om zoveel mogelijk mensen, georganiseerd in clubverband of spontaan, individueel of samen, sportief in de weer te laten zijn.

Het stimuleren van jongeren verdient extra aandacht. Met voldoende sporten en bewegen voorkom je overgewicht en kun je overlast en hanggedrag tegengaan, omdat jongeren zich dan niet meer vervelen. Sporten kan zelfs de jeugdcriminaliteit verminderen. Bij breedtesport hoort ook dat sport in alle wijken plaats kan vinden. Lekker buiten in het openbare groen, beweegtuinen voor kleine en grote mensen, gymlessen buiten, of sportscholen met buitentraining.

Zwemdiploma
OPA vindt wil dat alle basisschoolleerlingen een zwemdiploma kunnen halen in hun basisschooltijd. In een gemeente met veel water hoort iedereen te kunnen zwemmen. Op dit moment is dat geregeld en OPA zal erop toezien dat dit behouden blijft.