Aanpak Huiselijk Geweld: Het gaat om slachtoffers, niet om instellingen!
Vraagtekens bij aantoonbare verbetering dienstverlening
Zoals u weet vragen OPA en de VVD in de raad structureel aandacht voor intensivering van de bestrijding tegen huiselijk geweld. Wij gebruiken elk middel dat de raad kent om ons doel te bereiken om een aantoonbare verbetering van de dienstverlening te bewerkstelligen.
Allereerst willen wij de diverse instanties een compliment geven voor de aandacht die wordt en is gegeven aan het thema. Zeker in de maand november is er voor dit belangrijke onderwerp de nodige aandacht vereist. Het draagt bij aan de betrokkenheid van de Alkmaarders bij dit onderwerp, maar ook om dit onderwerp bespreekbaar en transparant te maken.
Tegelijkertijd is onze zorg dat er (te) veel tussen organisaties wordt gepraat over het onderwerp, maar nog weinig concrete acties worden genomen. Overleg tussen organisaties is zinvol als het leidt tot daadwerkelijke verbeteringen en acties. OPA en de VVD voeren onze controlerende taak uit en constateren dat diverse doelstellingen nog niet zijn behaald. OPA en de VVD staan voor minder praten, maar doen!
In de raad van 20 maart 2025 hebben OPA en de VVD een amendement ingediend dat om meetbare verbeteringen vraagt; De effectiviteit van de samenwerking tussen zorg en strafrechtketen te meten aan de hand van:
1. De gemiddelde doorlooptijd van de signalering dan wel de melding bij de politie tot aan het aannemen van de melding door veilig thuis
2. De doorlooptijd van het aannamen van de melding en het daadwerkelijk hulp bieden in het gezinssysteem.
3. Een rapportcijfer van 1 tot 10 (1 is slecht – 10 is uitmuntend) dat het slachtoffer geeft voor de hulp die is geboden, waarbij het slachtoffer beoordeelt hoe effectief de samenwerking en de geboden zorg waren.
4. Jaarlijks een evaluatie voor te leggen aan de raad met deze meetbare resultaten en verbetervoorstellen.
5. Het aantal meldingen van huiselijk geweld door politie en anderen bij veilig thuis per kwartaal te analyseren om trends vroegtijdig te signaleren.
6. Een indicator toe te voegen waarmee wordt gemeten in hoeverre zorgprofessionals eerder meldingen doen dan voorheen, door het bijhouden van de gemiddelde tijd tussen signalering en melding.
OPA en de VVD hebben de volgende vragen in het kader art 42:
1. Hoeveel is de doorlooptijd verbeterd van eerste het signaal bij de politie tot aan de dienstverlening veilig thuis? Voldoet u aan de 48-uur norm en een aan afgerond onderzoek binnen 14 dagen? Zo niet, wat heeft u ondernomen om hier wel aan te voldoen?
2. Op 30 september heeft u de raad geïnformeerd over de cijfers van 1 tot 10. U geeft hierin een cijfer aan wat de ketenpartners aan elkaar voor cijfer geven; een 6,8. U geeft hierbij niet aan wat de klant voor cijfer heeft aangegeven, terwijl dit wel is gevraagd. OPA en de VVD willen graag deze cijfers weten.
3. Wat gaat u concreet doen om (de bestaande) cijfers te verbeteren en hiermee uitvoering te geven aan een per amendement gewijzigd raadsbesluit?
4. Wanneer wordt de evaluatie aan de raad voorgelegd met betrekking tot de verbeterdoelstellingen? Wat is de reden dat dit nog niet is gebeurd? Wat ziet het college als mogelijke verbeteringen?
5. Welke trends ziet u bij uw analyse van de kwartaalcijfers? Kunt u deze trends weergeven? Kunt u aangeven of bijsturing van het beleid noodzakelijk is?
6. Hoe staat het met de indicator voor de professionals? Heeft dit geleid tot een snellere doorlooptijd?
7. Kunt u ons aangeven wat de status is van het gevraagde meldpunt, niet bij Veilig Thuis zelf, maar elders in of nabij een publieke, gemeenschappelijke ruimte, dat laagdrempelig en toegankelijk is voor slachtoffers dan wel betrokkenen van het slachtoffer? Voorbeelden van deze ruimte is wijkcentra, bibliotheek, gemeentehuis, scholen, etc
Met vriendelijke groet,
Victor Kloos
Tamara Vermeulen